5 saker jag ogillar med listor som denna

Vi har alla sett dem:
”5 tips för att lyckas med X.”
”7 misstag du inte får göra om Y.”
”3 enkla sätt att Z:a din Z.”

Dessa listor finns överallt – och jag erkänner direkt: jag läser dem. Jag skriver dem. Jag älskar listor. Jag planerar livet i punktform, har ett anteckningsblock med fina rutor att kryssa i och går igång på allt som skapar struktur i kaoset.

Men. (Och det är ett viktigt men.)

Jag har också en hatkärlek till just denna typ av listor. De som följer samma formel, samma uppmaningar, samma ”du anar inte vad som händer sen!”-ton.

Så här kommer det: en lista på 5 saker jag ogillar med dessa listor.

1. Siffror eller bokstäver?

I skolan fick jag lära mig att man skriver ett till tio med bokstäver. Men samtidigt gillar algoritmer och ögon siffror. Och rubriker ska ju sticka ut, sägs det. Så varje gång jag skriver ”5” istället för ”fem” får min inre språknörd en liten existentiell kris.

Det är som om min inre språknörd och min inre SEO-strateg är i konstant konflikt. Ska jag skriva korrekt – eller klickvänligt?

2. Du måste vara kortfattad

Och det… är inte alltid min starkaste gren. Jag gillar ju att nörda ner mig. Göra utvikningar. Använda semikolon; ni vet – sånt som gör text levande. Men listformatet har ingen tid för sånt.

Listformatet är snabbt, tydligt, effektivt. Men ibland för snabbt. Listan vill att du kommer till saken. Helst igår.
Och det kan bli lite väl hetsigt.

3. Det blir lätt... slätstruket

Alla listor börjar likadant. Samma rubriker. Samma uppmaningar. Samma ”så här gör du för att lyckas i 3 steg”. När allt låter likadant är det svårt att sticka ut, vilket ju ofta är poängen med att skriva från början?

4. De glömmer läsaren

Många listor skrivs för algoritmer, inte människor. De tänker SEO före känsla. Resultat före relevans. Men om vi inte skriver för att möta någon – vad är då poängen?

5. De säger inte alltid något nytt

Let’s be honest. Hur många listor har du inte läst, där du redan kunde alla punkter innan du ens nått nummer 2?

Visst, repetition är kunskapens moder. Men ibland känns det mer som reprisens moder.

Så… är listor dåliga?

Nej. Absolut inte.

Vi måste bara använda dem med mer omsorg: 
Formatet är toppen, så länge innehållet är levande, relevant och har en tydlig röst. Och det är där copy kommer in.

Det är inte formatet som avgör om en text flyger.
Det är hur vi fyller det.

Listor är fantastiska när de är relevanta, skrivna med hjärta och har en tydlig röst. Med rätt tonalitet, rätt vinkel och lite storytelling-magi kan till och med en lista kännas som ett samtal.

Vill du ha hjälp att skriva texter som sticker ut – oavsett format?

Listor, landningssidor eller långa artiklar – jag hjälper dig att hitta orden som känns, och som känns som du. Med rätt ton och tydligt syfte blir även det enklaste formatet något som sticker ut.

Trött på generiska texter? Då är vi redan på samma sida.

Bild på Melinda Lindh Nilsson, i mörkgrön tröja, när hon pratar i en reklamvideo.